Lenka Martonová - autorská keramika
O svůj podnikatelský příběh, který přináší klikatou cestu přes práci s čísli k tvorbě autorské keramiky, se s námi podělila Lenka Martonová.
Moje cesta k vlastní značce nebyla přímá. Vyučila jsem se v oboru výrobce keramiky – vylévačka pro Chodovský porcelán Haas a Czjzek. Jenže jak to tak občas bývá, práce vylévačky mě nenaplňovala, a tak jsem po dalším studiu začala pracovat jako hotelová účetní. Několik let mě práce s čísly bavila, než jsem začala potají mezi řádky snít o návratu ke keramice. Zatoužila jsem ji dělat jinak. Tradičněji. Vzít do ruky hroudu hlíny a vytvořit z ní něco užitečného a zároveň krásného. Jenže mi chyběla odvaha.
Nedokázala jsem se přesvědčit sama, tak to za mě udělalo tělo. Ve čtyřiceti letech mě postihla mozková příhoda, která mi obrátila život naruby. Snažila jsem se vrátit do účtárny, ale nebyla jsem schopná dělat svou práci jako dříve. Těžko jsem komunikovala, špatně se vyjadřovala, vypadával mi kontext mluveného slova. Nevěděla jsem, co dál. A tehdy mi manžel řekl: „Jsi přece keramička, nechceš dělat keramiku?“ Věděla jsem, že přesně to potřebuji. Vybavili jsme mi dílnu, kde jsem začala konečně dělat to, co mě naplňuje. Mé podnikatelské začátky tedy nebyly úplně standardní.
V roce 2017 jsem si založila živnostenský list a postupně začala tvořit značku LiM Art. Hlavním posláním mé tvorby je zachovat tradici klasického hrnčířství, ale dodat mu zároveň moderní nádech. Svou keramiku pálím na 1 250 °C, aby si hravě poradila s moderními zařízeními v domácnostech mých zákazníků. Zvládne myčku i mikrovlnku a stává se vybavením, které se bude s láskou předávat dalším generacím.
Specializuji se na kameninu užitkovou, dekorativní a zahradní. Moji zákazníci si velmi oblíbili kávové a čajové servisy a různé doplňky, které dělají z obyčejných bytů a domů domovy s rodinnou atmosférou.
Z dekorativní keramiky jsou mým nejprodávanějším produktem Andělky, které si oblíbily především sběratelky nebo ženy, jež přišly o blízkou osobu, ale také muži, kteří pořizují Andělky jako milý dárek.
Ze zahradní keramiky vyrábím truhlíky a květináče, aby to oknům, terasám a především květinám slušelo.
Dbám na:
- originalitu,
- kvalitní zpracování s otiskem skutečné ruční tvorby,
- vzhled i zážitek při používání.
Navázala jsem několik spoluprací, kterých si velice cením.
Největším překvapením byla objednávka od japonsko-české cestovní kanceláře pro její klienty. Ačkoliv je tato spolupráce teprve v začátcích, už teď si jí velmi považuji. Japonský cit pro design a estetiku mi je velkou inspirací.
Mou keramiku najdete na živých prodejních akcích především na Karlovarsku, ale také na keramických trzích. Díky pandemii jsem zprovoznila dlouho odkládaný e-shop, který se velmi rychle rozběhl. To mi otevřelo brány do celé ČR.
Prozatím zvládám celý chod značky sama. Od výroby přes sociální sítě, marketing a komunikaci se zákazníky až po balení objednávek a odesílání zásilek. Má práce se stala i mým koníčkem a terapií, a proto jí můžu věnovat veškerý svůj čas. Se zákazníky ráda komunikuji i mimo běžnou pracovní dobu a navazuji i blízké vztahy.
Osobní přístup je mou velkou konkurenční výhodou. Bez zákazníků, kteří právě toto ocení, bych nebyla tam, kde jsem dnes, a válcovaly by mě velké výrobní firmy a obchodní řetězce.
Neusínám ale na vavřínech a stále se ženu kupředu. Vymýšlím nové produkty i design a díky tomu jsem neustále krok před konkurencí. Zákazníci se mi opakovaně vracejí, oceňují originalitu a zpracování výrobků a to je pro mě neuvěřitelná odměna.
Mou vizí je mít svou dílnu propojenou s kavárničkou, která by byla zároveň galerií. Zde bych sdružovala drobné regionální tvůrce a umělce. Z kavárničky by bylo přes sklo vidět do zákulisí keramické výroby. Nevím, zda se někdy tato vize naplní, ale z vlastní zkušenosti vím, že nic není nemožné.
Mým životním mottem, kterým se řídím, je citát Oldřicha Nového: „Kde je málo úsměvu, tam je málo úspěchu.“
Ale také heslo: „Kde není cíl, není cesta.“
To je i mé doporučení pro ty, kteří by chtěli začít podnikat. Každý rok si stanovit cíl, vytvořit plán a podnikat systematické kroky, k jejich přiblížení, či naplnění. Každý malý krok vede k naplnění a uskutečnění cíle. Je jedno, jestli to bude tento rok, nebo ten příští. Důležité je nesejít z cesty a vytrvat
A co mi podnikání dalo? Vrátilo mi víru sama v sebe.
Vzhledem k tomu, čím jsem si sama prošla, jsem se stala Dobrým Andělem, kterému pravidelně přispívám každý měsíc.