Polypress

Richard Šmíd, majitel tiskárny

Richard Šmíd - Polypress KV

Richard Šmíd - Polypress KV

Příběh o cestě k největší regionální tiskárně, která nabízí individuální řešení pro všechny tiskové potřeby. 

Kdy jste začal podnikat?

V roce 1990. Bylo mi 24 let.

Co Vás vedlo k podnikání ? 

Touha dělat věci podle svého, bez instrukcí komunistických aparátčíků. Impulzem byl 17. listopad 1989.

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?

Úžasné! Nic se nedalo sehnat, ale vůle něco dokázat nás nutila pracovat mnoho hodin denně včetně víkendů a svátků. Nadšení bylo obrovské a i veřejnost byla nakloněna podpořit soukromé podnikatele, protože to bylo pro všechny nové a svobodné.

Je něco, co byste po těchto zkušenostech udělal jinak?

Ano. Méně bych se bál půjček. Tehdy banky půjčovaly jenom na základě toho, že jste chtěl podnikat. Ti co se nebáli mají dodnes úžasné nemovitosti za tehdejších pár korun.

Co Vám podnikání dalo?

I přes mnoho hodin práce zdarma nebo nakonec nezaplacených podvodníky jsem získal pocit možnosti rozhodování o svém vlastním osudu a jeho vývoji.

Co považujete za zlomový okamžik? 

Za největší svůj úspěch považuji vybudování největší regionální digitální tiskárny úplně od nuly a tým spolupracovníků, kteří jsou opravdovými profesionály, kteří ve většině pracují ve společnosti mnoho let. Jsem obklopen lidmi, na které se mohu spolehnout, a kteří mi umožňují plnit si své touhy.

Máte nějaké podnikatelské sny? 

Samozřejmě. Bez snů a vizí se podnikat nedá. A ony se v průběhu toho podnikání i mění. Nejprve jsme chtěli vybudovat technologickou špičku v polygrafii a to se nám podařilo. Nyní jsou naše vize nasměrované do automatizace procesů i výroby a on-line obchod. To se nám hodně daří a vím na 100 %, že co do automatizace jsme mnohem dál, než většina konkurence.

Máte nějaké doporučení pro lidi, kteří zvažují, že začnou podnikat?

Nevím, zda existují nějaké univerzální rady, ale za mě bych rozhodně doporučil:
* dobře si promyslete, co má být cílem vašeho podnikání (to mohou být u každého úplně jiné hodnoty, např. volný čas, postavení na špici, peníze…);
* obklopte si lidmi, kteří rozumí svým oborům, a bez kterých se neobejdete (ekonom, účetní, právník, obchodník…) a s těmi třeba externě řešte svůj byznys plán;
* čerpejte informace, které jsou již dnes volně dostupné a neustále se vzdělávejte (za nás nebyly ani odborné knihy, ani internet a ze začátku ani mobilní telefony. Zkuste si uvědomit, jakou máte dnes informační výhodu);
* buďte podnikaví - není pravda, že všechno už je rozdané, vymyšlené a obsazené. Příležitosti jsou všude kolem nás a nejenom kolem nás, ale na celém (dnes pro Vás otevřeném) světě. Můžete vyniknout v něčem úplně jiném, než zrovna studujete;
* zamyslete se, v čem jste lepší, než ostatní a na tom stavějte;
* nebojte se prohry. Prohra je běžnou součástí podnikání.

V jakém oboru podnikáte?

Polygrafie.

Podnikáte v oboru, ve kterém jste získali vzdělání, nebo Vás podnikání zavedlo úplně do jiného oboru?

Mám to štěstí, že mě vystudovaný obor stále baví a dokáže mě uživit.

Zdá se Vám, že podmínky pro rozjetí podnikání jsou nyní jednodušší? Pokud ano, proč si to myslíte?

Ano. Je mnoho informací a otevřený přístup k nim. Na internetu dnes najdete řešení většiny problémů. Všichni jsou on-line, umí minimálně anglicky a mají otevřený celý svět.

V čem se odlišujete od konkurence? 

Nevím, zda jsme jiní, ale zakládáme si na několika pro nás podstatných věcech:
1.) Spolehlivost
Po celou dobu podnikání si zakládáme na to, že domluvené (ať už písemně nebo ústně) prostě platí. Pokud vám slíbím, že budete mít nějakou tiskovinu zítra do půlnoci na Sněžce, tak tam bude i kdybych jí tam měl osobně donést.
2.) Odbornost
Vždy hledáme technologické i materiálové řešení, které bude výhodné pro klienta, bez ohledu na to, zda je dané řešení i nejlépe profitové pro nás. A naši klienti to už moc dobře vědí.
3.) Technologická špička
Celé roky patříme k nejmoderněji vybaveným firmám v oboru a vždy je u nás nějaká technologie, která se instalovala jako první v ČR. K tomu vysoký stupeň automatizace a díky tomu máme prakticky 0 reklamací naší práce. Možná to konkurence dělá také, ale my jsme v tom nejlepší.

V čem považujete svoji firmu za inovativní?

Vysoký stupeň automatizace na úrovni dat i výroby, on-line systém řízení a správy zakázek, zapojení žen do odborných činností.

Pokud máte zaměstnance, jakým způsobem je hledáte? Spolupracujete se školami? Mohou u Vás studenti (SŠ, VŠ) získat praxi, spolupracovat s Vámi na absolventských pracích?

Ano, spolupracujeme jak se střední školou, tak i s vysokou školou. Poskytujeme studentům praxi nebo jim umožňujeme zpracovávat diplomové práce na nějaká témata, která naší společnost posunou dopředu. Díky naší pověsti se nám většinou noví zaměstnanci přihlásili sami. Hodně stavíme na týmu odborníků, který si držíme dlouhodobě.

Pomáháte či podporujete neziskové projekty, dobrovolnictví, sportovní kluby, sociální projekty apod.?

Ano. Pomoc patří k našemu běžnému životu. Kromě podpory různých sportovních, zájmových nebo dětských akcí formou výroby plakátů a tiskovin zdarma jsme si vybrali Nadaci Můj nový život, která pomáhá onkologicky nemocným dětem. Tuto nadaci a její skvělé vedení podporujeme už několik let částkou 120.000,- Kč ročně.

www.polypress.cz

Další podnikatelské příběhy

Zřizovatelé

Partneři