Začínali jako řidiči nákladních aut a rozváželi po kraji zeleninu a potraviny. Už v té době ale věděli, že chtějí víc. Přátelé ze studentských let Ladislav PROcházka a Radek SCHmied, založili jako dva jednalelé firmu PROSCH s.r.o. a otevřeli v roce 2010 dvě prodejny PROSCH BAGS v obchodních centrech.
Kdy jste začal/a podnikat? Kolik Vám bylo let?
S podnikáním jsme začali v roce 1995. Oběma nám bylo 23 let.
Co Vás k podnikání vedlo?
Oba jsme se živili jako řidiči nákladních aut, zásobovali jsme region potravinami a zeleninou, každý u jiné karlovarské firmy. Oba jsme už tehdy tušili, že to pro nás bude málo, chtěli jsme jako mladí dravci poznat svět.
Co byl ten impulz?
Kamarád nám domluvil schůzku s člověkem, který potřeboval tehdy pro rozjetí reklamního prodeje vhodné dravce, kteří se bez obav vrhnou do reklamního byznysu. Začali jsme jezdit po výstavách a prodávali jsme leštěnku na auta. Až později jsme se dostali k prodeji koženého zboží, kabelek a tašek. Až do roku cca 2008 jsme prodávali po výstavách, trzích a burzách po celé ČR.
Proč podnikáte právě v Karlovarském kraji?
Oba máme k regionu úzký vztah, narodili jsme se tu, žijeme tu celý život a vychováváme tu nyní i naše děti.
Mohli byste zhodnotit, jaké má podnikání v našem kraji plusy a mínusy?
I když je to nejmenší kraj v ČR, je to kraj krušný a dokonce „ …historicky nejhorší, úplně ve všem!“ máme to tu oba rádi a neměnili bychom.
Máte srovnání podnikání v Karlovarském kraji a v jiném městě/státě? Pokud ano, mohli byste popsat rozdíly?
Dříve jsme jezdili prodávat po celé ČR, takže logicky ve větších městech bylo lépe, ale v roce 2005 jsme začali otvírat kamenné prodejny. Vybrali jsme si Plzeňský a Karlovarský kraj. Dobrá dostupnost, znalost prostředí. Postupně jsme otevřeli 5 kamenných prodejen. V Ostrově, tři v Plzni a jednu v K. Varech. Po roce 2010 jsme tři menší uzavřeli a od té doby provozujeme jednu v Plzni (NC Borská pole) a jednu v K. Varech (OC Varyáda).
Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?
Každodenní ranní vstávání cca v 5 hodin, ježdění po celé ČR. Spaní po hotelech a penzionech mimo domov, strava na benzínkách a v restauracích a občasné koupání v řece. No bylo to celkem dobrodružné. Ale užili jsme si také spoustu legrace. S otevřením prodejen po roce 2010 kočovný život ustal a usadili jsme se ve svých hnízdech.
Je něco, co byste po těchto zkušenostech udělali jinak?
Asi bychom byli více průbojnější. Ve zlatých devadesátkách - kdo se nebál a trochu zariskoval, tak asi dnes píše jiný příběh. Naproti tomu my jsme si vždy zvolili cestu poctivé a trpělivé práce. Někdy a někde jsme byli trochu rozvážnější a opatrnější. Nikdy to ale nebylo na škodu, dnes bychom to asi jinak neudělali.
Pomáhá vám ve vašem podnikání nějaké motto/heslo/citát, kterým se řídíte, který vás žene kupředu?
Asi ne vyloženě motto či citát. Jsme oba diametrálně rozdílné povahy s odlišným pohledem na svět. Maximální důvěra a kamarádství pro nás bylo a je to nejvíc. A právě to, že se vždy musíme na všem domluvit, najít kompromis při řešení všech otázek je to, co nás žene kupředu a stojí za většinou našich úspěchů. Prostě jednou jeden tlačí a druhý brzdí a pak se role otočí.
Co Vám podnikání dalo?
Jednak nás už skoro třicet let živí, poznali jsme díky němu spoustu inspirativních lidí. Podívali jsme se na zajímavá místa jak u nás, tak v zahraničí, spolupracovali jsme a spolupracujeme s řadou originálních partnerů a firem a v neposlední řadě nám je a bylo ctí spolupracovat s velkou spoustou našich zaměstnanců.
Co považujete za rozhodující/zlomový okamžik?
Naším asi zlomovým okamžikem bylo to, že jsme se v roce 2010 rozhodli nebát se otevřít prodejny v obchodních centrech. Nejsou tam lehké podmínky a moc regionálních prodejen našeho typu tam nenajdete. Druhým zlomovým okamžikem bylo to, že jsme ani s nástupem nejprve finanční krize v roce 2014 a pak covidových opatření, nepodlehli tlakům na změnu sortimentu, a nadále jsme věřili naší vizi, nabízet zákazníkům skvělé, kvalitní zboží od renomovaných firem stůj co stůj a nehleděli jsme na výši cen.
Jaký byl Váš největší dosavadní úspěch?
Neměříme naše podnikání na dílčí úspěchy a zároveň se nehroutíme z občasných neúspěchů. Radujeme se ale určitě z toho, že se nám po roce 2015 podařilo získat zastoupení německé firmy Greenburry pro ČR a SR. Každodenní práce s tímto krásným a kvalitním koženým zbožím se nám stala oblíbenou rutinou. Jsme také pyšní, že se nám podařilo v létě 2017 spustit vlastní internetový obchod.
Máte nějaké podnikatelské sny? Jaké?
Všeobecně nejsme moc velkými snílky, spíše realisti. Důvěřujeme vlastní cestě a tam, kam nás dovede, tam budeme rádi. Možná to zní jako klišé, ale budeme rádi, když budeme všichni zdraví, budeme moc v klidu firmu postupně rozvíjet, otvírat další prodejny, zlepšovat online obchod a postupně si vychováme skvělý tým, který, až budeme dědečky, to za nás potáhne dál a my si budeme v klidu krmit v parku holuby.
Máte nějaké doporučení pro lidi, kteří zvažují, že začnou podnikat?
Dneska je trochu jiná doba, než když jsme s podnikáním začínali my. Většina byznysu se točí kolem počítačů, sociálních sítí, umělé inteligence … Co stačilo dříve, dneska už nestačí. Svět se strašně zrychluje, vzdálenosti se zkracují. Vše je ve spěchu, na všechno analýzy, tabulky, grafy… Už nestačí mít dobré zboží, dobrou cenu, dobré místo na prodej. Bez marketingu a reklamy nic neprodáte. Takže v obchodě, ve kterém podnikáme my, je to všeobecně těžké. Asi bychom si netroufli nikomu moc radit. Možná jen najít si svojí vlastní cestu a věřit jí. Jinak všeobecně asi platí, že stále je prostor pro dobré nápady. Nebát se a zkusit prorazit. Rádi spolupracujeme se současnou mladou generací. Mají tah na bránu, znalosti současných trendů, takže bychom se o novou generaci nebáli, poradí si.
Podnikáte v oboru, ve kterém jste získali vzdělání, nebo Vás podnikání zavedlo úplně do jiného oboru?
Seznámili jsme se na Střední zemědělské škole v Plzni v roce 1986, společně jsme odmaturovali a měli z nás být mechanizátoři zemědělské výroby. Jak už jsem psal, tímhle směrem to nevyšlo a přes reklamu jsme se dostali až k prodeji kožené galanterie, kabelek, tašek a cestovních zavazadel. Všechno je možné… 😊
Zdá se Vám, že podmínky pro rozjetí podnikání jsou nyní jednodušší? Pokud ano, proč si to myslíte?
Jednodušší asi nebudou. Dřívější doba bez internetu a mobilů měla své kouzlo. V devadesátkách lidé vlastně koupili skoro všechno. Za totáče nikde nic nebylo, všichni toužili po něčem ze západu, něčem originálním. Otevřely se hranice, byly neomezené možnosti. V současnosti si zase vše najdete, srovnáte, je snadný přístup ke všem informacím. Nevíme, jestli je to jednodušší. Měla by ale stále platit základní pravidla slušnosti, mezilidských vztahů a poctivého obchodu. Na tom u nás v Prosch Bags máme vše postavené.
V čem se odlišujete od konkurence?
Jak tak o té otázce přemýšlíme, tak vlastně musíme odpovědět něco v tomto duchu. Konkurenci samozřejmě sledujeme. Porovnáváme občas ceny, abychom nebyli pro zákazníky drazí. Ale zároveň vlastně musíme napsat, že jsme si vždy šli vlastní cestou. Snažili jsme si najít svoje značky, svoje produkty a zboží, které nikdo moc neprodával.
V čem jste jiní, než ostatní?
Zákazník si vždy musí mít z čeho vybrat. Asi nejsme výrazně jiní, nesnažíme se nějak vynikat. Vsadili jsme na zákazníky, kteří milují stejně jako my výrobky z broušené kůže, které prodáváme. Snažíme se jít s dobou, stále něco vylepšujeme. Co slíbíme, to splníme. Vše máme skladem a zákazník se na dodací lhůty může spolehnout. A stejně tak, když má nějaké přání, vždy uděláme maximum, abychom ho splnili.
V čem považujete svoji firmu za inovativní?
Vůbec si nemyslíme, že bychom se mohli nazvat jako inovátoři, nebo průkopníci něčeho, co nikdo ještě nedělal a neobjevil. Spíše sázíme na poctivou a trpělivou práci. Snažíme se o osobitý přístup k našim zákazníkům. Nasloucháme tomu, o co mají zájem, sledujeme nové trendy a celý náš tým se snaží, aby každý zákazník věděl, že je u nás vždy na prvním místě.